vineri, 28 ianuarie 2022

Unt de arahide – un fel de neologism alimentar amerikan

 Ca om de rand, cand spui unt, te gandesti la produsul rezultat din lapte, cel mai probabil de la animalul care zice muuu. Dar DEX-ul ne spuen ca daca adaugi in coada ceva specific untul nu este un produs strict animal > UNT♦ (Urmat de determinări care indică proveniența) Grăsime solidă extrasă din semințele, miezul etc. unor fructe (tropicale). 

Untul de arahide l-am vazut prima data la televizor, la un documentar despre alimentatia sanatoasa si mai putin sanatoasa a americanilor. Era descris pe indelete. Mi-a stanit interesul pentru ca, fiind un pic grasutz, imi cam plac semintele de orice fel. Mai putin caju, dar si caju in combinatie cu alune. 

Dupa prezentarea din documentar am fost sa il caut in magzine, si cu multi ani in urma, abia am dat de el in supermarket. Mi l-am imaginat, pana la  a-l degusta ca fiind mai aproape de finetti sau nutella, dar nu are nicio treaba. Gustul este de autentic de alune, textura fiind de alune, mai putin fermitatea. Nu mai ai ce rontzai dar gustul este autentic.

Dupa mult timp imi cade in mana, din nou, unt de arahide. Aflu cu placere ca este produs chiar in Romania, de cei de la Sunday bites. Documentand ambalajul si internetul (au un site bine pus la punct), aflu ca borcanasul minue nu are adaos de zahar, sare, si conservanti. Me gusta!

Gustul este cel pe care il aveam intiparit in minte. Anumite gusturi nu se uita. Ma rog, mananc alune aproape zilnic, greu probabil sa uit gustul. Interesant este ca cei de la Sunday bites au si un produs care combina untul de alune cu miere - combinantie interesanta dar care merge intins pe paine cu unt. Ca atare, spre deosebire de untul de arahide simplu, nu il pot servi – combina doua gusturi prea intense… trebuie temperat.

Desi nu prea urmaresc ce mananc si nici nu sunt interesat de ce continut au produsele alimentare aflu citind despre produs, ca este o sursa bogata in proteine. Nu mi-as fi imaginat … daca de grasimi monosaturate eram precis, de proteine nici nu mi-as fi inchipuit. Dar ce sa vezi – puncte bonus.

But (unt), who cares? As vrea sa incerc si un altfel de unt, produs nu din alunele clasice, ci din alunde de padure… se numeste Crema alune de padure Mini Hazel Date. Sunt super curios daca proiectia mea va fi de data aceasta corecta… daca gustul va fi fix ca cel de alune de padure.


Inchei prin a spune ca Romania este pe calea ce buna, avem producator de unt de arahide local, care are si un site functional ,unde pe langa buna descriere a produselor poti sa le pui si in cos si sa le comanzi. Romania se digitalizeaza. Si e bine.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu