miercuri, 23 septembrie 2020

TENET - entropia în acțiune

Conform DEX definim ENTROPÍE,entropii,s. f.1.Mărime de stare termică a sistemelor fizice, care crește în cursul unei transformări ireversibile a lor și rămâne constantă în cursul unei transformări reversibile. 2.Mărime fundamentală în teoria informației, care indică cantitatea de informație raportată la un element al mesajului transmis. 3.P. gener.Măsură care indică gradul de organizare a unui sistem. – Din fr.entropie. 

Entropia este deci un concept greu de definit și de înțeles. 

 


Filmul de acțiune TENET definește indirect entropia, prin cel mai simplu mod de a transfera cunoștințe – prin exemplu. Deși totul se învârte în jurul conceptului de entropie acesta este prezentat printr-o viziune specială a axei timpului care poate fi văzută din ambele sensuri. Fără a fi vreun program de Discovery Channel, filmul este o acțiune permanentă, în care un agent special, jucat de John David Washington, trebuie să salveze lumea din mâinile unui oligarh rus care a pus mana pe o tehnologie venită din viitor și care urmărește să distrugă omenirea. 

Filmul este plin de acțiune și scandal (bătaie), de scene cu împușcături îmbinate cu scene de moralitate. Acțiunea se petrece pe mai multe planuri, viitorul, trecutul și prezentul contopindu-se. Chiar personajul principal este surprins de conceptul prezentat și pe care îl trăiește neînțelegându-l complet... deci nu încercați să înțelegeți tot de la început... se rumegă în timp. 

Spoiler alerttotul se termină cu bine. 

După luni de pandemieexperiența de cinema a fost din nou WOW. Scaunele confortabile cu suport pentru picioareimaginea perfectă și suntelul pătrunzător m-au facut  intru în pielea personajelor și  ma bucur din nou de filme. 

Există viață după pandemie. Hai la film! 

TENET merită văzut în cinematografele  Inspire Cinemaiar cele 2.4 ore vor trece ca gândul. 

joi, 30 iulie 2020

Azi pentru Maine în Comunitate

Colectare selectivă este încă un subiect tabu în România. 
Nu prea realizăm cât de multe deșeuri rămân în urma noastră zi de zi. Ca să obiectivam puțin risipa să luăm exemplul undei petrecerii cu 10 prieteni, pe care măcar odată în viață am făcut-o la noi acasă. A doua zi trebuie făcut curat. Ce este mai rău este ca trebuie duse la gunoi diversele ambalaje de la pungi, la sticle, la cutii de bere, la cutii de rontz-ănele. Toate aceste deșeuri trebuie duse în mai multe drumuri la gunoi... un singur om nu le poate duce. Dar stai... le observam doar pentru că s-au acumulat. Probabil în 10 zile un singur individ generează la fel de multe deșeuri, dar pentru faptul ca sunt înlăturate zilnic nu le observă. 
Doar pentru că am făcut ceva într-un anumit fel dintotdeauna nu înseamnă obligatoriu ca l-am făcut bine. 
Autoritățile sunt depășite și insuficient aderente. Cel puțin așa este în Craiova. Deși există niște containere de colectare selectiva a deșeurilor, acestea sunt încărcate amestecat la ridicare, făcând pe de-o parte munca celor colectează inutila și pe de altă parte descurajând. 
Proiectul Azi pentru Maine în Comunitate este un proiect ce își propune să ofere atât cetățenilor, cât și ONG-urilor din regiunea de sud a României, posibilitatea de a crea parteneriate cu autoritățile locale și companii private pentru a conlucra în sectorul colectării selective a deșeurilor.  
Proiectul face parte din platforma de sustenabilitate Azi pentru Mainecare mai cuprinde și proiectele Azi pentru Maine pe Plajă și Azi pentru Maine în Scoală. 
Proiectul este unul de anvergura fiind dezvoltat și implementat de Asociația CSR Nest, finanțat de Fundația Coca-Cola, prin The New World Program, în parteneriat cu Global Water Challenge. 
Obiectivele sunt mărețe: 
  • - 25.000 de persoane vor înțelege importanta colectării selective a deșeurilor; 
  • - 24 de întâlniri și dezbateri cu actori relevanți pentru a înlesni colaborarea și intervenția în domeniu; 
  • - Să dezvoltam un set personalizat de instrumente ce va ajuta la înțelegerea și practicarea reciclării și colectării selective a deșeurilor. 
Rezultatele sunt măsurabile 
  • - Un ghid destinat cetățenilor, care va cuprinde legislația naționala în domeniul colectării selective precum și exemple de bună practică în domeniul colectării selective; 
  • - Un plan de acțiune rezultat în urma informațiilor obținute în timpul sesiunilor de dezbatere; 
  • - Selectarea a 50 de cetățeni sau organizații (ONG-uri, membri ai comunității sau companii), care vor dezvolta un sistem de colectare selectiva, pentru a putea contribui la obiectivul general al proiectului și susținerea acestora atât financiara cât și prin consiliere/consultantă. 

Cu toate aceste eforturi fără a veni concret în sprijinul cetățenilor implementarea durabilă va fi una greoaie. O idee ar fi oferirea către cetățeni de coșuri de gunoi pentru colectare selectivă. Atât timp cât în casa vor avea un singur coș de gunoi colectarea selectivă va rămâne pe hârtie. 

miercuri, 22 ianuarie 2020

Educated and Active Citizenship



Liceul “Voltaire” beneficiază în perioada 1 septembrie 2018 - 31 august 2020 de un grant pentru proiectul cu titlul „Educated and Active Citizenship” no.  2018-1-PT01-KA229-047535_4,  derulat prin Programul Erasmus +, Parteneriate strategice, Acțiunea cheie 2,  finanțat de Comisia Europeană. Parteneri in acest proiect sunt Agrupamento de Escolas Dr Flávio Gonçalves, Póvoa de Varzim, Portugal, IES López de Arenas, Marchena, Spain, Istituto d'Istruzione Superiore "A.Volta“, Francavilla al Mare, Italia, Ozel Yaren Ozkaya Ortaokulu, Yelki, Turcia, 5o Gymnasio Volou, Volos, Grecia si Liceul Voltaire, Craiova, Romania.
Obiectivele proiectului vizează dezvoltarea abilităților de lectură, stimularea creativității, motivarea pentru descoperirea literaturii naționale prin metode de predare trans curriculare, schimbul de experiență şi bune practici prin cooperare europeană. Prin intermediul proiectului ERASMUS+ „Educated and Active Citizenship”, echipajele țărilor partenere urmăresc să popularizeze la nivelul întregii comunități europene, numele unor personalități cultural-artistice care reprezintă puncte de referință  în literatura fiecărei națiuni, motiv pentru care se are în vedere promovarea unor scrieri cu potențial creativ, care să permită transformarea lor în orice formă de artă, inclusiv cea vizuală sau dramatică.
Limba de comunicare este limba engleză, ceea ce conduce la îmbunătățirea și exersarea competentelor în limba engleză, iar materialele elaborate pentru reuniunile și diseminările de proiect contribuie la dezvoltarea și exersarea competențelor TIC.
În perioada 3-9 noiembrie 2019, un grup de 4 elevi de la Liceul Voltaire, însoțiți de 2 profesori au participat la cea de-a 4-a reuniune a proiectului european Erasmus +, KA229 “EDUCATED AND ACTIVE CITIZENSHIP”, nr. 2018-1-PT01-KA229-047535_2. Acest LTTA, intitulat READING THE POETRY – MAGAZINE, a fost organizat de 5o GYMNASIO VOLOU din Grecia.
Pregătirea înainte de această mobilitate s-a desfășurat pe parcursul a 2 luni, astfel: elevii au citit culegeri de poezie românească, pentru a pregăti o prezentare despre poezie și o alta despre un poet reprezentativ pentru literatura noastră, din țara noastră pentru a face cunoscut autorul respectiv și opera acestuia celorlalți participanți din Spania, Italia, Portugalia, Turcia și Grecia; profesorii care fac parte din echipa de implementare a proiectului au asigurat pregătirea lingvistica și culturală a participanților și s-au ocupat, de asemenea, de problemele logistice ale mobilității.
Elevii și profesorii de la Liceul Voltaire au petrecut o săptămână pe meleaguri grecești, alături de partenerii noștri italieni, spanioli, portughezi, turci si greci și au avut un program foarte bine pus la punct de către partenerii greci, în care activitățile s-au împletit armonios pentru a contribui la dezvoltarea competențelor civice, personale și culturale ale elevilor din toate școlile partenere. Astfel, primele doua zile au fost dedicate cunoașterii participanților, vizita școlii și a orașului, participarea la câteva ore, urmate de prezentarea școlilor oaspeților și a unui poet reprezentativ pentru fiecare țară, alternând cu activități artistice și ateliere de scriere creativă. Pe lângă activitățile desfășurate în școală, au fost organizate și vizite la Primăria orașului, la Muzeul de Arheologie din Volos, la Biblioteca din Melies, la Galeria Ghika, unde elevii și profesorii au avut șansa de a merge pe urmele unor scriitori greci câștigători a Premiului Nobel pentru literatură.
Pentru că astfel de reuniuni presupun și crearea unor legături de durată, toți participanții s-au bucurat de o seară grecească, ocazie cu care am descoperit cu toții gastronomia tradițională grecească, muzica și dansul grecesc și am putut discuta despre asemănări și diferențe cu propria cultură.
Ultima zi a fost dedicată unui tur al orașului Atena, cu vizitarea unor muzee, edificii culturale reprezentative pentru poporul grecesc. S-au stabilit coordonatele următoarei activități internaționale – Italia- 23-27 martie, 2020, cu tema READING BIOGRAPHY – TAKING A SHORT MOVIE.
Săptămâna a culminat cu evaluarea mobilității și cu festivitatea de înmânare a certificatelor de participare.
Considerăm ca această mobilitate și-a atins obiectivele propuse și a reprezentat o reală
oportunitate pentru elevii și profesorii participanți de a dobândi noi abilități privind dezvoltarea abilităților de lectură, o mai buna cunoaștere a echipelor de proiect și a sistemelor
educaționale a țărilor partenere.