Că tot vorbeam
despre calitatea învăţământului din România şi îl criticam pe bună dreptate, vă
prezint astăzi exemplul unui tânăr din Deva care a reusit să câştige un concurs
de inventică organizat de gigantul Microsoft. Mai multe detalii puteţi găsi aici.
Din păcate, zic eu,
acest exemplu este tot unul negativ, privit în context şi analizat la rece. Este
extraordinară performanţa acestui tânăr pe nume Cristian Dragomir, pentru care
îl şi felicit cu această ocazie. Dar nu o să prezint performanţa sa ca aparţinând
în vreun fel şcolii româneşti, pentru că nu are cum să fie. Acest tânăr a avut
şansa a putea fi sprijinit de către familie şi încurajat să-şi urmeze pasiunea,
pentru robotică, încă de la o vârstă fragedă. Părinţii i-au cumpărat piese,
cărţi pe care să studieze.
Ce face şcoala
pentru astfel de copii? Evident nimic, nu are bani, nu are cadre şi cei care o
conduc nu au voinţă de a schimba ceva în bine. Sistemul în ansamblul său pute
şi ca atare nu are cum să funţioneze.
Întrebat ce va face
după ce va termina liceul, Cristian a răspuns sec: voi pleca în Germania sau Austria, aici nu am nicio şansă. Mulţi dintre
prietenii mei care au plecat au reusit să aibă o viaţă implinită acolo.
Exact ceea ce
spuneam şi cu alte ocazii, ne lăudăm că avem copii deştepţi, că luăm premii internaţionale. Este adevărat
că încă mai apar astfel de performeri într-o lume haotică şi putredă, dar nu
este meritul nostru sau al sistemului, ci în exclusivitate al acelor copii
geniali şi ai celor care-i îndrumă, pentru că reuşesc să obţină rezultate în
condiţii extrem de vitrege. Şi cu atât mai mare este meritul lor. Acestea sunt
exemplele care confirmă regula.
Sunt mulţi, din
păcate, care susţin în continuare că deşi este subfinanţat, învâţământul
românesc produce performanţă, dând ca exemple aceşti copii minunaţi. Nimic mai
adevărat, ei nu sunt rodul acestui sistem, ci al eforturilor susţinute ale
celor din jurul lor: familie, prieteni şi dascăli adevăraţi. Dacă sistemul
funcţiona măcar într-o mică măsură, le oferea măcar acestor excepţii şansa de evolua
profesional, li se acordau burse generoase din care să-şi permită să-şi
continue studiile la un nivel ridicat.
Şi dacă încă nu
sunteţi convinşi că am dreptate puteţi să cătaţi exemple de astfel de
performeri, de copii geniali şi să vedeţi ce-şi doresc să facă după ce
finalizează studiile şi ce fac. O să vă convingeţi că majoritatea covârşitoare
pleacă definitiv din ţară cu tot cu familii, pentru a putea duce un trai decent
în Occident. De ce nu rămân în România? Evident că ar însemna să fie umiliţi la
fiecare colţ de stradă, de angajatori care se cred stapâni şi de sistem în
general.
Evident sunt si
exemple de oameni care s-au încăpăţânat să rămână şi să încerce să facă ceva
aici. Majoritatea lor ajung să fie corupţi de sistem si asimilaţi mocirlei sau
eşuează lamentabil. Oricum ar fi, cei care rămân, vor fi la un nivel mult
inferior celor care decid să plece, după un timp relativ scurt, 1-5 ani.
Dacă ne dorim ca
lucrurile să evolueze şi pentru noi, sistem în ansamblul său, va trebui ca noi
ceilalţi să facem mai mult pentru a
păstra valorile şi a le ridica pe piedestal şi să-i înlăturăm pe cei care
simuleaza performanţa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu