Am fost astăzi
invitat la lansarea unui proiect ce are ca sursă de co-finaţare programul
POSDRU, respectiv domeniul major de intervenţie 2.1 Tranziţia de la şcoală la viaţa activă. Titlul proiectului
este “TRAVAIL – Tranzitia la viata activa in vederea
integrarii pe piata muncii pentru elevii din judetul Dolj”, implementat
de către asociaţia Mereu pentru Europa. Partenerii instituţionali în cadrul
acestuia fiind Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj, Asociaţia EduFor Craiova şi
UNIAUDAX – Centro de Investigação e Apoio ao Empreendedorismo e Empresas
Familiares din Portugalia.
Proiectul îşi propune, în linii mari să ajute/consilieze profesional peste
400 de elevi din 10 licee Doljene. Tot în cadrul acestui proiect se vor derula
şi o serie de stagii de practică la firme din ţară şi din Portugalia, iar alţii
vor participa in cadrul unei tabere de pregătire.
Iniţiativa celor de la
asociaţia mereu pentru Europa este una lăudabilă, ţinând cont că ea vine în rezolvarea
unei probleme acute a sistemului de învăţămând românesc: debusolarea tinerilor
când vine vorba de alegerea unei meserii şi implicit în construirea unei
cariere de succes. Acest lucru se datorează cu precădere lipsei de viziune la
nivel instituţional central şi lipsa unor programe şcolare adecvate şi în
conformitate cu cerinţele pieţei muncii. Cu toţii am constat, pe propria piele,
că ceea ce înveţi în şcoală prin intermediul cursurilor, nu se aplică în
realitate. Sistemul de învăţământ românesc este centrat DOAR pe aglutinarea de
informaţii şi ABSOLUT DELOC pe punerea în practică a acestora. Prin urmare
elevul care termină un ciclu de învăţământ şi aşa haotic, se vede complet
abandonat şi lasat să se descurce cum poate mai departe.
Dacă ar fi să adăugam la ceea ce am prezentat mai sus, legat de şcoala
românească şi faptul că tinerii nici nu sunt îndrumaţi în alegerea unei
profesii, prin uzitarea unor instrumente de specialitate, astfel încât elevul
să ştie către ce are predilecţie şi ce meserie i s-ar potrivi cel mai bine, putem spune
că: SISTEMUL DE ÎNVÂŢĂMÂNT ROMÂNESC ESTE UN DEZASTRU. Majoritatea copiilor
întrebaţi care sunt criteriile care stau la baza alegerii profilului de
învăţământ pe care îl aleg să-l urmeze, majoritatea covârşitoare a lor au dat
răspunsuri dintre cele mai diverse, de la aşa au vrut părinţii, la acolo m-au
repartizat.
Privind lucrurile astfel
putem spune că şcoala românească nu are practic cum să-şi revină prea curând şi
să poată fi comparat cu alte sisteme similare mult mai performante.
Nu este însă şi părearea
iniţiatorilor acestui proiect prezentat la început, care prin puterea
exemplului lor încearcă să corecteze cât se poate din aceste discrepanţe. Este puţin
am putea spune, dar este un început bun şi sper sincer ca acest model să fie
preluat şi multiplicat expenenţial şi chiar impus de la nivel central.
Unul dintre repezentanţii asociaţiei portugheze a făcut o afirmaţie extrem
de interesantă, privind importanţa participării la activităţile de consiliere
şi orientare profesională derulate în cadrul proiectului TRAVAIL: tinerii care
vor participa la stagiile de practică vor avea posibilitatea de a vedea şi
simţii cum este să ai un job, ce trebuie să ştii pentru a face faţă job-ului
respectiv şi cum să te pregăteşti din timpul studiilor pentru a urma o carieră
sau alta.
Practic prin astfel de demersuri se intervine direct asupra cauzei
declanşatoare a problemei şi o înlătură.
Nu vreau însă să intru foarte mult în amănunte, nici în ceea ce priveşte
activităţile detaliate ale proiectului şi niciîn dezvoltarea criticii
învăţământului, pentru că nu cred sincer că aş termina acest articol luna asta.
Pentru mai multe detalii
privind asociaţia care a preluat iniţiativa
acestui proiect puteţi consulta pagina web.
Ps: dacă eşti elev în clasele a XI-a sau a XII-a, dintr-unul dintre liceele
partenere te poţi înscrie pentru a putea lua parte la activităţile de
consiliere şi orientare profesională derulate în cadrul proiectului menţionat
mai sus.
Bun venit în blogosferă! O să te citesc cu interes! :)
RăspundețiȘtergere