Liceul “
Voltaire” beneficiază în perioada 1 septembrie 2018 - 31 august 2020 de un grant pentru proiectul cu titlul „Educated and Active Citizenship” no. 2018-1-PT01-KA229-047535_4, derulat prin Programul Erasmus +, Parteneriate strategice, Acțiunea cheie 2, finanțat de Comisia Europeană. Parteneri in acest proiect sunt Agrupamento de Escolas Dr Flávio Gonçalves, Póvoa de Varzim, Portugal, IES López de Arenas, Marchena, Spain, Istituto d'Istruzione Superiore "A.Volta“, Francavilla al Mare, Italia, Ozel Yaren Ozkaya Ortaokulu, Yelki, Turcia, 5o Gymnasio Volou, Volos, Grecia si Liceul Voltaire, Craiova, Romania.
Obiectivele proiectului vizează dezvoltarea abilităților de lectură, stimularea creativității, motivarea pentru descoperirea literaturii naționale prin metode de predare trans curriculare, schimbul de experiență şi bune practici prin cooperare europeană. Prin intermediul
proiectului ERASMUS+ „Educated and Active Citizenship”, echipajele țărilor partenere urmăresc să popularizeze la nivelul întregii comunități europene, numele unor personalități cultural-artistice care reprezintă puncte de referință în literatura fiecărei națiuni, motiv pentru care se are în vedere promovarea unor scrieri cu potențial creativ, care să permită transformarea lor în orice formă de artă, inclusiv cea vizuală sau dramatică.
Limba de comunicare este limba engleză, ceea ce conduce la îmbunătățirea și exersarea competentelor în limba engleză, iar materialele elaborate pentru reuniunile și diseminările de proiect contribuie la dezvoltarea și exersarea competențelor TIC.
În perioada 3-9 noiembrie 2019, un grup de 4 elevi de la Liceul Voltaire, însoțiți de 2 profesori au participat la cea de-a 4-a reuniune a proiectului european Erasmus +, KA229 “EDUCATED AND ACTIVE CITIZENSHIP”, nr. 2018-1-PT01-KA229-047535_2. Acest LTTA, intitulat READING THE POETRY – MAGAZINE, a fost organizat de 5o GYMNASIO VOLOU din Grecia.
Pregătirea înainte de această mobilitate s-a desfășurat pe parcursul a 2 luni, astfel: elevii au citit culegeri de poezie românească, pentru a pregăti o prezentare despre poezie și o alta despre un poet reprezentativ pentru literatura noastră, din țara noastră pentru a face cunoscut autorul respectiv și opera acestuia celorlalți participanți din Spania, Italia, Portugalia, Turcia și Grecia; profesorii care fac parte din echipa de implementare a proiectului au asigurat pregătirea lingvistica și culturală a participanților și s-au ocupat, de asemenea, de problemele logistice ale mobilității.
Elevii și profesorii de la Liceul Voltaire au petrecut o săptămână pe meleaguri grecești, alături de partenerii noștri italieni, spanioli, portughezi, turci si greci și au avut un program foarte bine pus la punct de către partenerii greci, în care activitățile s-au împletit armonios pentru a contribui la dezvoltarea competențelor civice, personale și culturale ale elevilor din toate școlile partenere. Astfel, primele doua zile au fost dedicate cunoașterii participanților, vizita școlii și a orașului, participarea la câteva ore, urmate de prezentarea școlilor oaspeților și a unui poet reprezentativ pentru fiecare țară, alternând cu activități artistice și ateliere de scriere creativă. Pe lângă activitățile desfășurate în școală, au fost organizate și vizite la Primăria orașului, la Muzeul de Arheologie din Volos, la Biblioteca din Melies, la Galeria Ghika, unde elevii și profesorii au avut șansa de a merge pe urmele unor scriitori greci câștigători a Premiului Nobel pentru literatură.
Pentru că astfel de reuniuni presupun și crearea unor legături de durată, toți participanții s-au bucurat de o seară grecească, ocazie cu care am descoperit cu toții gastronomia tradițională grecească, muzica și dansul grecesc și am putut discuta despre asemănări și diferențe cu propria cultură.
Ultima zi a fost dedicată unui tur al orașului Atena, cu vizitarea unor muzee, edificii culturale reprezentative pentru poporul grecesc. S-au stabilit coordonatele următoarei activități internaționale – Italia- 23-27 martie, 2020, cu tema READING BIOGRAPHY – TAKING A SHORT MOVIE.
Săptămâna a culminat cu evaluarea mobilității și cu festivitatea de înmânare a certificatelor de participare.
Considerăm ca această mobilitate și-a atins obiectivele propuse și a reprezentat o reală
oportunitate pentru elevii și profesorii participanți de a dobândi noi abilități privind dezvoltarea abilităților de lectură, o mai buna cunoaștere a echipelor de proiect și a sistemelor
educaționale a țărilor partenere.