duminică, 23 aprilie 2017

Fast and Furious 8 - Furios și iute 8

Ca toți cinefilii, și eu am așteptat cu mare interes lansarea în cinematografe a ultimei părți a celebrei serii – Fast and Furious 8. Deși nu mă pot considera cel mai mare fan al producției, așteptam cu interes să văd cu ce mai vin nou producătorii. Se auzea că această ultimă parte va fi mult mai bună ca precedentele și ardeam de nerăbdare să văd rezultatul.
Cu toate că nu am reușit să ajung încă din prima zi a lansării filmului în  România, mi-am luat revanșa ziua următoare. Mi-am luat prietenele și am mers la Inspire Cinema să vedem cu ce ne pot încânta realizatorii seriei.
Cu toate că nu mă așteptam ca filmul să exceleze în dialoguri șlefuite care să trădeze inteligența personajelor, aveam așteptări să urmăresc o idee clară a narațiunii, o intrigă mai palpitantă și niște personaje mai bine conturate. Nu pot spune că am fost dezamăgit de rezultate, dar și acest film este plin de stereotipuri specifice filmelor hollywoodiene:
-        O gașcă de băieți de cartier, băieți buni, care se luptă cu o armată de băieți răi, pe care-i înving.
-        Guvernul este incapabil să găsească resurse reale pentru o luptă și apelează la băieții rebeli (dar cam naivi și cu orgolii prostești).
-        Multe efecte speciale și cascadorii de multe ori fără rost, dar care își au farmecul lor.
-        Replicile personajelor principale se doresc să exprime inteligență și profunzime, umor și spiritualitate, dar care de prea multe ori trădează contrariul.
-        De fiecare dată apare Rusia în peisaj ca element vulnerabil și ca furnizor de arme nucleare pe care vor să pună mâna teroriștii.
-        Pe lângă celebrele intrigi legate de dragoste, se combină bine în filmele americane elementele: mașini - băieți răi - explozii - și salvarea națiunii sau a planetei.
Totuși, aș puncta câteva elemente la capitolul Plus - al filmului:
-        Numărul mare de efecte speciale și un număr impresionant de mașini care se bușesc, la un moment dat este chiar și o ploaie de mașini care are și ea un loc bine-meritat în film.
-        Replicile protagoniștilor pot fi gustate cu umor, dacă nu ai așteptări prea mari de la scenariști. De multe ori acestea par mai degrabă bășcălie decât replici fine și tăioase, dar cred totuși că pentru fanii seriei acestea vor fi gustate din plin.
-        Filmul pare, pe alocuri, mult mai plin de acțiune ca precedentele serii, ceea ce consider ca ar fi principalul său atu.
La categoria puncte slabe:
-        Filmul nu este 3D, ceea ce este un MARE minus. Poate că trendul ultimilor ani mă făcea oarecum să aștept că și această producție să urmeze a fi lansată în această versiune. Cred că numeroasele explozii, mai ales cele de final s-ar fi văzut mult mai bine în 3D. Până la urmă de ce ai face un film cu abundente ciocniri de mașini, explozii și n aventuri în aer sau la cercul polar dacă nu le-ai reda optim pentru acest gen de film?
-        Personajele din film care se pricep la calculatoare sau la haker-eală par mai degrabă desprinse din alte categorii de filme, în orice caz nu pentru filmele despre salvarea planetei/ geo-politica etc. Chiar dacă genul Fast and Furious cere și astfel de personaje, cred că mai indicat pentru aceste roluri erau niște fețe de tocilari, nu de bombe sexy.
-        Filmul are momente în care pare destul de putin plauzibil, dar până la urmă acesta este ceea ce se caută la această categorie.
Ca o notă de ultim moment trebuie să mai punctăm că Fast and Furious 8 este cel mai urmărit film în cinematografele din România – peste 350.000 de spectatori și cu încasări record de peste 7,3 milioane de lei.

Una peste alta, dacă sunteți fani ai seriei și nu ați reușit să vedeți încă filmul și chiar și în cazul în care sunteți la categoria spectatorilor neutrii, vă puteți recrea mergând la Inspire Cinema din Craiova să-l vedeți.

sâmbătă, 25 februarie 2017

Mitingurile anticorupție din România - cele mai creative slogane

După ce în anii trecuți am avut parte de celebrele Revoluții Arabe (începute în anul 2010), se pare că în Europa se anunță proteste de amploare.

Startul a fost dat de această dată de România, care a avut, începând cu sfârșitul lunii ianuarie 2017, o serie de proteste împotriva  unor decizii ale noului Guvern (pus în funcție de nici două luni de zile după ce principalul partid din coaliție a obținut un scor zdrobitor în alegeri), iar mai apoi aceste proteste s-au direcționat în mod direct asupra PSD și a Guvernului în ansamblul său. Deși aceste mișcări de stradă și-au mai pierdut din amploare, ele nu au încetat nici în acest moment, intrându-se în cea de a 26-a zi.
Aceste mitinguri au fost cele mai mari din istoria țării, ajungând să atingă peste 600.000 de manifestanți în peste 70 de orașe mici și mijlocii. Numărul localităților în care s-au organizat manifestații majore l-a depășit cu mult pe cel al celor în care oamenii au ieșit în stradă la Revoluția din 1989. Acest aspect a fost remarcat și de către presa străină, care nu a făcut economie de epitete laudative la adresa românilor ieșiți în stradă să protesteze împotriva OUG 13 deoarece, după cum susțineau cei ieșiți în piețele orașelor, îi favoriza pe infractori și pe marii corupți.
Cu toate că mitingurile au fost salutate de către conducătorii marilor democrații ale lumii, iar presa de pe toate meridianele a lăudat prestația românilor ieșiți în stradă, singurii autiști la aceste manifestări publice au fost membrii Guvernului, care nu s-au sfiit să-i critice dur pe cei aflați la mișcările de protest, acuzându-i că vor să dezbine țara și că sunt manipulați de agenturile străine.
Cert este că grosul protestatarilor a fost reprezentat de către tinerii activi în câmpul muncii – angajați ai multinaționalelor, patroni, manageri de firme, cărora li s-au adăugat și vârstnici și foarte mulți copii. Practic aceste mitinguri au fost reprezentate de către elita acestei țări: de la artiști, IT-iști până la sportivi și tineri elevi și studenți.
Celor din țară li s-a mai adăugat un număr impresionant de români aflați în străinătate care au organizat mitinguri, în paralel, de susținere a celor aflați în Piața Victoriei din București și în piețele marilor orașe din România.
Aceste mitinguri au fost catalogate în presa internațională ca Revoluția Smart, revoluția dusă cu ajutorul internetului, a telefoanelor mobile și a tinerilor și a intelectualilor de facto, a celor care muncesc, studiază și a celor care nu și-au luat diplomele de studii în condiții bizare.
Dovezile modului în care s-au derulat aceste mitinguri sunt, pe lângă articolele apreciative din presa internațională, și mesajele excepționale ale protestatarilor, care au dat dovadă de o creativitate și un simț al umorului cu totul și cu totul speciale.
Vom prezenta o colecție a acestora, având ca sursă de inspirație pancartele și postările de pe principalele canale de social-media:
PSD – CIUMA ROSIE
ÎN DEMOCRAȚIE, HOȚII STAU LA PUȘCĂRIE
IEȘIȚI DIN CASĂ / DACĂ VĂ PASĂ
ȘI ION CREANGĂ A PLĂTIT PENTRU CĂ A FURAT CIREȘE
MUSTĂCIOARA LUI, PANA HOȚULUI
N-AI TU FIRE ÎN MUSTAȚĂ CÂȚI NE ADUNĂM ÎN PIAȚĂ
LA MULȚI ANI ȘI SĂNĂTATE – UN VEAC DE SINGURATATE
DRAGNEA NU FI TRIST / LA JILAVA AU DENTIST
EXISTĂ ȘI FRIZERIE / SĂ TE RADĂ PE CHELIE
GUVIERMII
CIORDACHE BRAMBURACHE
AI NECAZURI LA DANTURĂ ? / TE REZOLV CU-N PUMN ÎN GURĂ
ĂSTA E DOAR ÎNCEPUTUL
DE LA IAȘI PÂNĂ-N BANAT / ȚARA N-ARE SARE
PENTRU CĂ OCNAȘII / SUNT LA GUVERNARE
CINE NU SARE / NU VREA SCHIMBARE
PORUNCA NR 11: NU FURA PESTE 200.000 RON!
CEAUȘESCU N-A MURIT / ȘI-A LĂSAT MUSTAȚĂ (foto fotoshop Dragnea/Ceaușescu)
AM VENIT îN SCHIMBUL DOI / SĂ LUĂM ȚARA ÎNAPOI
JE SUIS TATA LOR ( foto Iliescu)
ALTĂ ÎNTRE-BARE! (foto Iordache)
RO – MÂNIA
HOȚII LA-NCHISOARE / NU LA GUVERNARE
DNA / SĂ VINĂ SĂ VĂ IA!
FĂRĂ PENALI LA GUVERNARE
TECUCIUL E AICI – NE-A SĂRIT MUȘTARUL
PĂCAT, PĂCAT,/ CĂ SUNTEȚI DE C---T
VREM JUSTIȚIE ȘI ONOARE / NU MINCIUNĂ ȘI SFIDARE
COPIL DE GOLAN
” Înger, îngerașul meu,ce mi te-a dat Dumnezeu, scapă-mă de pesedeu”
” Trebuie să fii nebun să te pui cu un popor al cărui desert favorit e coliva”
”Cerem Bisericii Ortodoxe Române să schimbe prin OUG (Ordonanță de Urgență) a 8-a poruncă : ”să nu furi”, în ”să furi” pentru a se pune de acord cu legislația carpato-grindeano-pontică.
” A fi sau a nu fi? Altă întrebare!” (sintagma celebra repetata de Ministrul Justiției la o conferință de presă) 
”Foaie verde de lalea.. Dragnea e un prost!”
”Altă întrebare, altă guvernare”
”Altă întrebare: Pe când la-nchisoare?”
”Mai am un singur dor, Dragnea scriitor” (în România dacă scrii cărți în închisoare se reduce pedeapsa) sau varianta: ”Dragnea nu uita, așteptăm și cartea ta”
”Nu mai avem loc în Piața asta!”
”Da, e frig și bine” !!
”Dacă stăm zece ore aici, dă CNN-ul două știri?”

”A fost odată ca-n povești,
A fost in România
O bandă mare de corupți
Ce legalizau hoția
Era o noapte de mormânt pentru democrație
Dar dinspre Stradă-un suflu bun
O ține încă vie ”

”Mai bine Soroșist decât ciorditor
Sau radioactiv, decât trădător
Mai bine utopist, decât pesedist,
Mai bine #rezist decât comunist!”

”Partidul roș era condus de unu cu mustață
Minciuna și corupția sunt crezul lor în viață
Întreaga țară au vândut
Ce să facem oare?
Le zicem sincer – La mulți ani! – dar cu executare!”


în limbi străine (pentru CNN, Eurosport, BBC, etc.):
”When injustice becomes law, resistance becomes duty”
Apropo de Robin Hood : ”RobbingGood”
”Liberté, Égalité, Fraternité et Muie PSD”
OUG, myGod!


Protestele din România au ajuns să fie sursă de inspirație și pentru tinerii din alte țări europene care au decis să organizeze manifestații similare.

luni, 6 februarie 2017

Sfaturi ce te-ar putea transforma într-un om de succes

     De multe ori ne întrebăm ce trebuie să facem pentru a avea succes în viață, pentru a fi fericiți și pentru a reuși să ne îndeplinim planurile de viitor. În căutarea unor astfel de soluții apelăm la măsuri extreme. Cea mai bună rețetă este aceea a căutării echilibrului.
    Uneori este bine să ascultăm și sfaturile celor care au ajuns acolo unde ne dorim să ajungem la rândul nostru.
   Iată câteva sfaturi ce ne-ar putea oferi câteva repere pentru planurile noastre către succes:


1. Dimensiunea succesului tău este măsurată de puterea dorinței tale, de mărimea visului tău și de felul cum gestionezi dezamăgirile pe drumul către succes.
2. Calificările academice sunt importante și la fel este și educația financiară.  Sunt amândouă importante, dar școala uită de una dintre ele.
3. Vestea bună este că n-ai nevoie de prea multi bani ca să schimbi felul în care gândești.  De fapt, poți s-o faci chiar gratis.  Vestea proastă e că, uneori, e foarte greu să schimbi gândurile acelea din străfunduri pe care ti le-au vârât în cap generații după generații sau pe care le-ai învățat de la prieteni, de la colegii de muncă sau de la școală.  Şi totuși, se poate.
4. Este mai important să-ti crești veniturile decât să-ti scazi cheltuielile.  Este mai important să crești spiritual decât să renunți la visele tale. 
5. Trebuie să ai vise mari, să gândești pe termen lung, să câștigi în fiecare zi câte puțin și să faci mici pași înainte.  Aceasta este cheia succesului pe termen lung.
6. Dacă nu știi cum să ai grijă de bani, banii vor sta departe de tine.
7. Singura diferență dintre o persoană bogată și una săracă este felul în care își folosesc timpul.
8. “Astăzi” e cuvântul învingătorilor și “mâine” cel al rataților.
9. Regula numărul 1 ca să devii un om de afaceri de succes este să nu-ți iei niciodată o slujbă pentru banii pe care ți-i oferă.  Angajează-te doar pentru experiența și priceperea pe care le vei acumula la locul de muncă.
10. Uneori ai succes… iar alteori înveți.  Nu irosi o greșeală, învață din ea!
11. Oamenilor nu le place ideea de a gândi pe termen lung.  Mulți caută disperați soluții pe termen scurt pentru că au probleme cu banii care trebuie rezolvate azi.
12. Dacă vrei să mergi undeva, cel mai bine este să găsești pe cineva care a ajuns deja acolo. 
13. Cei mai de succes oameni sunt cei care pun întrebări.  Ei învață în permanentă.  Ei se dezvoltă în permanentă.  Ei îşi depășesc limitele în permanentă. 
14. Înainte de a-ţi putea transforma portofelul din sărac în bogat, trebuie să-ti transformi mintea din săracă în bogată.
15. Cel mai de preț bun pe care îl avem este mintea.  Dacă este bine pregătită, ea poate crea bogății imense.   
16. O slujbă este doar o soluție pe termen scurt la o problemă pe termen lung.   
17. Tu şi numai tu ești responsabil pentru alegerile şi deciziile tale. 
18. Caută persoane care au făcut deja ceea ce vrei tu să faci.  Nu te teme dacă ceilalți îi consideră nebuni, excentrici, săriți de pe fix etc.  Multă lume judecă doar la suprafață. Discută cu acești oameni şi inspiră-te din experiența lor.
19. Marile oportunități nu se văd cu ochii.  Ele se văd cu mintea. 
20. Există numai două lucruri pe care le poți investi: timpul şi banii.  Dintre cele două, timpul este mai important. 
21. Nu mai face ceea ce făceai.  Ia o pauză și lămurește-te ce funcționează și ce nu.  Definiția nebuniei este să faci mereu același lucru așteptând rezultate diferite.
22. În interiorul fiecărei probleme se găsește o oportunitate.
23. Odată cu schimbarea modului meu de a gândi și a atitudinii, s-a modificat și modul meu de a acționa, precum şi rezultatul.
24. Mergem la școală pentru a învăța să muncim din greu pentru bani.  Eu scriu cărți și creez produse pentru a-i învăța pe oameni cum să facă banii să lucreze din greu pentru ei.
25. Cele mai bune răspunsuri se găsesc în inimă, nu în minte.

 (sursa)

joi, 5 ianuarie 2017

BANCURI DE ÎNCEPUT DE AN

Se întâlnesc Bula si cu Ștrulă:
- Ce faci Bula, cum iți merge?
- Bine, am intrat in afaceri cu un cumnat. Am deschis un magazin.
- Da? Cu ce?
- Cu ranga!


- Ce meserie au părinții voștri? întreabă profesoara
- Tata e inginer, zice Gheorghe
- Tata e mecanic, zice Ionel
- Tata e șef, zice Bula
- Cum așa Bulă? întreabă mirată profa
- Are 500 de oameni sub el
- Cu ce se ocupa deci?

- Taie iarba-n cimitir

vineri, 2 decembrie 2016

Ziua Națională a României văzută prin ochii unui naționalist

Ieri, 1 decembrie, a fost sărbătorită ziua națională a României cu mare fast în aproape toate colțurile țării. La evenimente au fost prezenți, după cum era de așteptat și politicieni, care aflați în plină campanie electorală s-au întrecut în discursuri sforăitoare, goale de conținut, care trădează capacitățile intelectuale, atât ale celor care e susțin, cât și ale celor care aplaudă la finalul acestora. Și cei care aplaudă astfel de discursuri sunt la fel de vinovați ca și cei care vin în fața publicului cu astfel de cuvântări.

Există două categorii de oameni care apreciază astfel de speech-uri: prima categorie sunt cei care chiar le apreciază și cei care aplaudă pentru că așa trebuie să facă, o fac din bun simț (zic ei). Ambele categorii sunt la fel de vinovate. În primul rând că prin poziția pe care o adoptă față de vorbele goale ale politicienilor, îi încurajează pe aceștia să își continue practicile și îi conving că acea vorbărie este utilă, benefică și apreciată.
Personal cred că ar trebui să avem fiecare o formă de protest la adresa susținătorilor de discursuri de ziua națională, mai ales la adresa acelora care prin acțiunile lor au demonstrat că nu au nimic în comun cu țara, cu societatea, ci doar cu buzunarul propriu și cu neamul de care aparțin. Nu mă refer aici la neam = popor, ci la neamul în sens restrâns – cumetrii, rude de sânge etc. Cu alte cuvinte, pentru acești oameni, ziua națională nu reprezintă decât un alt pretext de a veni în fața noastră și de a ne prosti în față, de a ne spune cât de mult contează pentru ei țara, oamenii, cât de mult îi apreciază ei pe înaintașii români, pe eroii naționali, dar nici măcar nu le știu corect numele, iar plebea nu face altceva decât să-i aplaude neîncetat, profund marcați de discursurile pe care nici măcar nu le-au ascultat în întregime și ceea ce au auzit nu au ascultat.
Pentru românul de rând a fi naționalist, a fi un bun român este echivalent cu – mâncatul fasolei cu ciolan, băutului de alcool, ascultatul cântecelor patriotice etc. doar în ziua de 1 decembrie.
Majoritatea acestor patrioți, atunci când ajung în străinătate se prezintă ca cetățeni ai altor țări, evită să spună că sunt români, nu cunosc mai mult de trei foști conducători români, nu au habar de istorie – pe care o consideră inutilă în viață, votează numai după ce au primit o găleată de la partid sau nu se duc la vot, închid ochii atunci când un semen este agresat și votează tot corupți.
Acești naționaliști de zi, care nu cunosc nici măcar o strofă întreagă din imnul național se prezintă la evenimentele de 1 decembrie numai pentru a-și mai face un selfie pe care să-l pună pe net în speranța de a primii niște like-uri.
Poate în timp ce citești acest articol mă înjuri că nu am găsit energia necesară unei postări pozitive pentru Ziua Națională, așa cu fac toți ceilalți, dar dacă ai ajuns la acest rând înseamnă că ești parțial de acord cu mine sau poate ești doar masochist, oricum îți mulțumesc pentru răbdare.
Numai că eu iubesc această țară nu doar de ziua de 1 decembrie, o iubesc în fiecare zi, eu nu mă declar de altă naționalitate, numai ca să par mai bun în fața străinilor, sunt român cu bune și cu rele, iar acest articol este forma mea de protest la adresa tuturor naționaliștilor de 1 decembrie, acelor iubitori de țară pentru 24 de ore, după care o scuipă și îi neagă valorile.
Eu de 1 decembrie, de Ziua Națională nu am vrut să fiu prezent la paradă, pentru prima dată după mai bine de 10 ani, pentru că nu mai vreau să fiu alături de cei care nu cunosc semnificația zilei. Cu siguranță că acolo au fost oameni care cu adevărat simt ceva pentru România, pentru ei tot respectul, iar pentru ceilalți am un mesaj – dacă tot vă duceți la parade, măcar citiți ceva din istoria românilor, poate veți ajunge să și înțelegeți ceva.

Pentru final, dacă ați avut răbdare să ajungeți aici vă recomand un discurs genial al unui personaj de serial, vă las pe voi să trageți concluziile.

joi, 24 noiembrie 2016

CONFERINȚĂ DE DISEMINARE - ASOCIAȚIA CULTURALĂ ARTEC





INVITAȚIE CONFERINȚA DE DISEMINARE

Asociația Culturală ARTEC din Craiova  va invită vineri 25.11.2016, orele 12, la conferința de diseminare si valorizare a rezultatelor activitaților proiectului Ideas into action – entrepreneurship for youth workers!”, Nr. Contract : 2016-1-RO01-KA105-024323, proiect finanţat de Uniunea Europeana prin programul Erasmus Plus, Mobilităţi de lucratori de tineret, Acţiunea Cheie 1.
  Aceasta va avea loc la Sala de Festivitați a Colegiului Național  Economic „Gheorghe Chițu” din Craiova
Proiectul Ideas into action – entrepreneurship for youth workers! se derulează în perioada 1 iulie 2016 –31 decembrie 2017 în parteneriat cu organizaţiile: Support for Life Long Learning Organization Turcia, Proteo Firenze Italia,   Bulgarian Youth Association Bulgaria , C24 Education and Development Centre Limited  Anglia și  imagINe Croaia. si are ca scop formarea unui grup de 31 de lucrători de tineret din Turcia, Bulgaria, Italia,  Anglia, Croaţia și România, ce lucrează nemijlocit cu tinerii avand oportunități reduse,  folosind metode și tehnici de formare care au ca scop sporirea angajării tinerilor.
Realizarea unui astfel de proiect urmăreşte schimbul de experienţe, învățarea și concentrarea pe activităţi concrete pentru a promova antreprenorialul în rândul tinerilor și pentru creşterea nivelului de conștientizare asupra necesităţii dezvoltării spiritului antreprenorial și diminuarea stereotipurilor referitoare la angajarea tinerilor cu oportunităţi reduse.
Obiectivele specifice ale acestui proiect sunt următoarele:
Ø    Dezvoltarea personală și profesională a 31 de lucrători de tineret din 6 țări partenere  pentru a facilita accesul la piața forței de muncă a tinerilor pe termen lung,  prin creșterea nivelului de competențe și aptitudini cheie si  schimbul de bune practici în domeniu;
Ø    Explorarea relevanței și potențialului de empowerment  în activitatea de tineret  in vederea creșterii capacității de inserție profesională și spiritului  antreprenorial al tinerilor;
Ø    Îmbunătățirea competențelelor antreprenoriale și a creativității celor 31 de lucrători de tineret, utilizând instrumente specifice educației antreprenoriale în timpul celor 7  zile ale mobilităţii de învăţare;
Ø    Dezvoltarea si încurajarea solidarității si tolerantei intre tineri, in special pentru a consolida coeziunea sociala in UE.
Ø    Prezentarea programului Erasmus + și posibilitățile pe care le oferă tinerilor din Europa  ca un instrument pentru youth empowerment, inserție profesională și  dezvoltarea spiritului antreprenorial.

In cadrul acestui eveniment vor fi prezentate rezultatele activităţilor de învățare din cadrul  celor șapte zile ale mobilităţii  care a avut  loc in perioada 29.08.2016-03.09.2016 la Craiova dupa cum urmează:

Ø  realizarea a 5 planuri de afaceri;
Ø   diseminarea bunelor practici şi experienţe prin intermediul mass-mediei;
Ø  brosura proiectului;
Ø  însusirea de noi metode non-formale;
Ø  Dvd-uri cu rezultatele proiectului;
Ø  prezentări  privind situația antreprenorialului din ţările participante.
Pentru mai multe detalii si materiale, va rugam sa vizitați blogul oficial: ideasintoactionblog.wordpress.com
Vă aşteptăm!



Acest proiect este finanțat cu susținere din partea Uniunii Europene prin Programul Erasmus+.
Această comunicare reflectă doar punctul de vedere al  autorului, iar Comisia Europeană nu poate fi făcută responsabilă pentru utilizarea informației pe care o conține.


marți, 8 noiembrie 2016

SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT - ANALIZĂ SUCCINTĂ

De multă vreme se vorbește despre problemele sistemului național de învățământ. Deși sunt 27 de ani de la schimbarea sistemului, în România, învățământul că și multe alte domenii încă așteaptă să fie reformate și să se așeze pe o traiectorie ascendentă.

Până acum, de câte ori s-a vorbit în spațiul public despre problemele sistemului de învățământ s-au analizat doar anumite aspecte, foarte importante, dar nu s-a plecat cu analiza din capătul corect. Este normal să mediatizezi școli care nu au fost reabilitate de zeci de ani, profesori care abuzează elevii, elevi care își batjocoresc colegii, e la fel de normal să se vorbească despre subfinanțarea acestui sistem.
De fapt, această subfinanțare trădează interesul pe care-l acordă politicul și cetățenii, acestei problematici. Atâta timp cât societatea civilă, oamenii de rând și instituțiile abilitate nu pun presiune pe factorul politic să schimbe radical sistemul și modul în care este tratat, nimic nu se va schimba.
Este normal ca presa să difuzeze și să vorbească despre bătăile din școli, atâta timp cât aceste subiecte fac rating și vând mai ceva ca pâinea caldă. Dar din aceste dezbateri și analize lipsește de cele mai multe ori esențialul sau el este tratat ca factor secundar – paradigmele sistemului, faptul ca nu există un proiect pe termen lung, nu sunt coroborate datele-interesele firmelor-politicile publice.
La ora actuală încă se mai învață după manuale sau după proiectele didactice de acum 40 de ani, fără să fi fost actualizată materia, fără să fie folosite instrumente moderne de învățare. În acest sens singurele luări de poziții au fost de apărare a elevului – că săracu are mult de învățat și nu face față, nu poate da randament că are teme, îi este frică de profesori, este terorizat de profesori. Tocmai aceste luări de poziții ne arată care este interesul real al nostru ca societate pentru învățământ. Vrem ca totul să fie ușor. Vrem să trecem prin școală ca gâsca prin apă, iar apoi ne plângem că nu găsim joburi, că avem salarii mici, că patronii cer prea multe. Nu o să discut aici problema patronilor, ci o să fac doar analiza sistemul de învățământ.
Adulții de azi, cei care își trimit copiii la școală sunt cei care au făcut tranziția de la comunism, copii fiind, la democrație, fără să fi înțeles ceva din cele două sisteme. Ei știu doar atât – democrație înseamnă că fac ce vreau, că am drepturi etc. Nimeni nu se întreabă – ce obligații am, dar de ce să nu trag tare să învăț mai mult decât au făcut-o părinții mei, de ce să nu încerc să le depășesc condiția? Pentru că a face asta este mult mai greu. A pune creierul la muncă este al naibii de greu, te seacă de energie, dar îți oferă șansa de a-ți depăși condiția, de a putea face o meserie și să poți trăi din ea.
Și eu îmi aduc aminte că atunci când eram în școala primară înjuram școala și abia așteptam să o termin să mă fac mare și să fac ce vreau. Numai că am avut părinți ceva mai responsabili și care au ținut de mine și m-au pus să învăț, s-au implicat în dezvoltarea mea, atât cât s-au priceput și ei. Tocmai asta lipsește acum – lipsa implicării părinților în procesul de educație-învățare-formare. Nu trebuie să facă părintele ce vrea copilul, ci copilul trebuie să fie ghidat de către tutorele său. Un copil va înjura școala, se va plânge că-l dor mâinile de la teme, dar nu are cum să conștientizeze cât de mult îl ajută asta.
Mulți vorbesc că matematica nu te ajută în viață, dar nu se gândesc că ea te ajută să gândești logic, să structurezi o analiză și să-i cauți soluțiile. Probabil pentru această categorie ar fi suficientă prezența pentru cinci minute la școală, bifarea prezenței în catalog și cam atât.
În urmă cu câțiva ani s-a dorit reformarea învățământului și ca de fiecare dată s-au luat măsuri pripite și chiar distructive. Este vorba despre măsurile propuse de către fostul ministru al învățământului Andrei Marga și implementată de către Ecaterina Andronescu – desființarea școlilor profesionale. Această decizie, catastrofală, nu doar pentru învățământ, ci și pentru economie, a fost luată în virtutea ideii că tinerii trebuie să se ducă la facultate. S-a încercat îngroșarea numărului de studenți, în mod artificial.
Desființarea acestor școli a dus la apariția unui fenomen dezastruos – mai mult de 50% dintre cei care terminau liceul erau incapabili să ia BAC-ul, nici chiar în situația în care subiectele erau mult simplificate și numărul de materii redus.
Nimeni nu și-a pus următoarele întrebări:
1.     Dacă acei elevi sunt incapabili să ia niște examene după patru ani de școală, ei sunt capabili să ia examenele din sesiunile de la facultate?
2.     Dacă toți se duc la facultate, cine mai zugrăvește, sudează, conduce camioanele sau cine mai repară țevile?
Și pentru ca dezastrul să fie complet au apărut peste noapte universități particulare unde prezența nu era obligatorie, examenele se luau și fără să te prezinți în sesiune și diplomele veneau în valuri. Ba mai mult, au înflorit și facultățile care te pregătesc pentru a deveni șomer și a toca banii părinților. Nimeni nu se întreabă ce face după ce termină Facultatea de Litere, Drept sau Marketing. Toată lumea se duce buluc acolo pentru a lua un carton cu numele lor și care nu o să le folosească la nimic.
În ultimii ani au apărut numeroase scandaluri de profesori care și-au plagiat tezele de doctorat, pentru a ocupa funcții importante. Acest lucru nu a făcut decât să consolideze ideea că degeaba înveți, că dacă stai acasă și te joci pe calculator o să primești la fel de mult ca cei care și-au tocit coatele prin școli pentru a învăța să facă ceva.

În concluzie: dacă vrem să reformăm cu adevărat învățământul românesc va trebui să învățăm cu adevărat să nu ne mai plângem și să acționăm. Trebuie să acumulăm cunoștințe la materiile de la școală, chiar dacă nu ne plac (nu trebuie să iei 10 peste tot, ci doar să treci, dar trebuie să te axezi pe ceva), trebuie să ne ducem la laboratoare și dacă școala nu are așa ceva să facem presiuni pentru a se dezvolta Sali de curs cu capacități specifice și în primul rând – părinți, implicați-vă în educarea copiilor, tine-ți-i din scurt, nu abuzați, dar pune-ți-i să învețe cu adevărat. După ce noi ca cetățeni vom face ceea ce ține de noi, apoi putem să vorbim de celelalte probleme – finanțarea sistemului etc.